Här har vi sammanfattat bra saker att ha koll på om man har barn med problematisk skolgång.

Vi vill verkligen påpeka att vi ska inte starta några krig, vi ska hitta sätt att samarbeta. ❤️

Vårdnadshavare kan ställa dessa frågor till skolan:
1) Uppnår mitt barn målen i skolan?
2) Om nej – Vilka åtgärder har ni satt in? Lista tack.
3) Vad har fungerat och vad har inte fungerat tidigare?
4) Hur ser ni till att mitt barn får rätt stöd?
5) När har vi nästa möte och utvärdering av stöd?
6) Mitt barn kan inte själv be om hjälp, hur säkerställer ni att mitt barn får den hjälp hen har rätt till?
7) Ska inte elevhälsan vara med här? Om inte, varför? Mitt barn vill ju inte gå till skolan, det är högst relevant att elevhälsan sätts in. Är inte det rekommendationen idag?


Här hittar du mer om extra stöd och anpassningar – Skolverkets webbsida

Vad bör en utredning om särskilt stöd innehålla?

En utredning om särskilt stöd bör bestå av en kartläggning och en pedagogisk bedömning.

Kartläggning
Kartläggningen innefattar hur elevens skolsituation med hänsyn till omständigheter på individ-, grupp- och skolnivå påverkar elevens förutsättningar och förmågor.

Pedagogisk bedömning
Utifrån vad kartläggningen visat görs en pedagogisk bedömning av om eleven är i behov av särskilt stöd, och i förekommande fall vilket behov av stöd eleven har. Den som gör den pedagogiska bedömningen bör särskilt beakta:
• om de svårigheter som kommer till uttryck i skolsituationen rör skolsituationen som helhet eller endast vissa delar,
• om det finns bakomliggande förhållanden som kan vara orsaken till svårigheterna,
• vilka åtgärder skolan överväger att sätta in eller fortsätta med och varför, samt
• vilka resultat som förväntas av åtgärderna.

Elevhälsan
En utredning om särskilt stöd för en elev ska alltid ske i samråd med elevhälsan, om det inte är uppenbart att det inte behövs.


Vad är ett åtgärdsprogram?

Åtgärdsprogrammet, som beslutas av rektorn, är det dokument där det framgår vilket behov av särskilt stöd som en elev har och hur stödbehovet ska tillgodoses.
OBS! Det finns inget krav på att åtgärdsprogrammet ska undertecknas av eleven eller elevens vårdnadshavare. (idag)

Åtgärdsprogrammet är
– en skriftlig bekräftelse på att eleven är i behov av särskilt stöd och
– vilka stödåtgärder som ska sättas in.

Det är därför ett viktigt dokument ur ett rättssäkerhets- och likvärdighetsperspektiv. Ett beslut om åtgärdsprogram, ett beslut om att inte upprätta ett åtgärdsprogram eller ett beslut om att avsluta ett åtgärdsprogram får överklagas till ÖKN.

Källor: 3 kapitlet 9 § och 28 kapitlet 16 § skollagen samt Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram, sidan 32.

I åtgärdsprogrammet ska elevens behov av särskilt stöd beskrivas. Det ska också framgå hur behovet av stöd ska tillgodoses. Åtgärderna bör vara konkreta och utvärderingsbara.

Rektorn bör se till att åtgärdsprogrammet endast innehåller den information om eleven som behövs för att adekvata stödåtgärder ska kunna vidtas.

Här hittar du mer om extra stöd och anpassningar – Skolverkets webbsida