Bakgrund:
• Språkklassen på Västerängsskolan stängde vid vårterminens slut 2024.
(Vi vet än idag inte hur många elever som drabbades, då några gick där heltid och några delar av dagarna.)
• När eleverna börjar höstterminen augusti 2024 finns INGEN ny plan för någon av eleverna.
• Eleverna som tidigare gått i språkklassen tvingas ut i storklasser.
• Ingen hänsyn tas till de elever som vill gå med någon de känner.
• Åtgärdsprogram följs inte längre.
• Ingen eller undermålig information.
• Svårt att få besked från Rektor.
• Svårt att få möte med Rektor/skola för att få veta vad som gäller.

Attention initierade ett möte där vi frågade de föräldrar som kom om vilka behov som fanns, vilken information de fått.
Det var ett känslosamt möte där vi fick höra olika historier om barn som inte längre litar på att vuxna ska hjälpa dem.

Några berättelser hur det ser ut idag:
”Storklass. Hen är jättetrött, kan inte ta del av lektionen som förut, gapigt och skrikigt. Inte förrän det var 50% frånvaro tog skolan ett möte.”

”Storklass. OM mitt barn varit i skolan, kommer hen hem och somnar direkt, orkar inte ens middag. Helt slut”


”Storklass. Sitter med iPad/hörlurar, lyssnar på spotify, sitter längst fram, tillgång till studio på morgonen, ringer mig och har panikångest under dagen, lär sig ingenting. Vi har en pärm för varje dag – med bildstöd, varje timme, varje lektion men det är inte DET vi behöver. Hen är jätteobekväm med att vara speciell. Säger med förtvivlan varje morgon: Jag vill inte vara i skolan mamma!”

Föräldrarna önskar:
Det behövs en plan för varje enskild elev.
Vi vill inte lägga skuld på lärarna, de gör så gott de kan…

Kommunen bör

Ta ansvar för att överlämningen inte fungerade
Ta ansvar för att pedagogerna inte var förberedda
Ta ansvar för att pedagogerna inte har rätt npf-utbildning
Ge oss upprättelse – säg förlåt!

Sammanfattning:
• Elever som inte lär sig något, sitter med ”padda” hela dagar.
• Elever som inte längre går till skolan, utan att skolan hör av sig.
• Elever som hade kommit tillbaka till skolan för att återigen bli ”hemmasittare”.
• Elever som blivit deprimerade.
• Åtgärdsprogram som inte följs, uppdateras eller förankras.
• Mail och samtal som ej besvaras.
• Protokoll som inte skickas ut, trots utlovat.
• Information som inte förankras och uteblir.