Vi har ställt 8 frågor till partier i Håbo Kommun – så här har de som hört av sig svarat
6 – Läsa, skriva och räkna-garantin är ett viktigt redskap för att upptäcka och sätta in tidiga insatser. Hur tycker ditt parti att garantin efterlevs i Håbo idag?
Hur vill ni utveckla och uppfylla garantin under kommande mandatperiod?
BAKGRUND: Andelen elever som får särskilt stöd är högst i årskurs nio, vilket innebär att stödet sätts in först i slutet av grundskolan. Då riskerar elevens behov av stöd att bli större än om man sett behovet tidigare. Särskilt stöd är vanligare bland pojkar än bland flickor. Mönstret har sett likadant ut de senaste åren. Det visar ny statistik från Skolverket om särskilt stöd i grundskolan läsåret 2021/22. Detta trots att läsa-skriva-räkna-garantin sedan 2019 är en del av skollagen och stipulerar att alla elever i förskoleklass, årskurs 1 och årskurs 3 ska scannas för tidiga stödinsatser. Enligt utbildningsdepartementets beredning räknade man med att drygt hälften av alla elever skulle bli föremål för någon form av extrainsats. Dokumentation och överlämning mellan stadier är en annan viktig del av garantin.
Källa: Skolverkets pressmeddelande från 22 04 21.
Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna har ännu inte svarat 2022-09-03
Problemet för skolor i dag är att alldeles för mycket tid går åt till annat än just uppdraget att utbilda och att planera och genomföra lektioner – detta gäller i hela landet och här behöver man tänka om. Håbo kommun måste överlåta ansvaret till undervisningen till lärarna och låta rektorerna kunna styra sin skola tillsammans med lärarna, inte styras av politiker eller tjänstemän.
Vi arbetar även i riksdagen med att: Alla elever ska testas för skrivsvårigheter och det ska finnas krav som säkerställer att alla skolor återkommande arbetar med diagnostiska prov, mäter elevernas progression och systematiskt arbetar för att ge tidiga stödinsatser, ex. i form av utökad undervisningstid, läxhjälp och lovskola samt inte minst speciallärarstöd och särskilda undervisningsgrupper.